tisdag 12 juni 2012

Sverigedemokraten Jan Björklund - En ny "Lasermannen" eller en ny Anders Behring Breivik?

Hur nära var det att den ensamme vapenfanatiske Sverigedemokraten Jan Björklund från Hallstahammar hade kunnat bli en ny "Lasermannen" eller Sveriges Anders Berhring Breivik?















Jan Björklund

 Nedan, förhör med polis Ann-Sofie Henriksen,  från 2011-08-27.

" Patrull 24-1180 med mig, Pa Ann-Sofie Henriksen och Pa Jakob Sakrak kom åkandes på
Starkgatan i riktning från Hallstahammar mot Surahammar. Där mötte vi PB PBD 003 med
en förare som vi upplevde hade ett avvikande beteende då han rörde, bökade och vände sig
om i bilen. Vi beslutade då att vända om och följa efter bilen som slutligen stannade på
parkeringen på Hammartorget i Hallstahammar utanför Coop Extra. Jag Pa A-S Henriksen
som satt på radioplats slog en QP på bilen meddans min kollega Jakob Sakrak klev ur bilen
för att prata med föraren. Det tog en stund innan jag fick svar på QP frågan från Radion och
såg då att föraren klev ur bilen och såg ut att samtala aggressivt med Jakob vilket gjorde att
jag snabbt klev ur bilen och gick fram till dem på vänster sida (förarsidan) av bilen där de
stod. När jag kom fram till dem hörde jag hur föraren sa till Jakob:
- Sköt ditt jobb och skit i hur jag beter mig. Därefter kollade han på mig upp och ner med en
aggressiv blick och fortsatte att vara verbalt aggressiv.
Jakob var lugn och bad återigen efter körkortet vilket föraren väntade med att ge och fortsatte
att prata med ett aggressivt beteende. Föraren vände sig då om för att gå in i bilen för att ta
fram något. Jakob kollade då in i bilen för att se vad föraren skulle ta fram. Detta ifrågasatte
föraren varpå Jakob svarade:
-Jag känner inte dig och du har ett aggressivt beteende vilket gör att jag vill se vad du ska ta
fram ur bilen.
Jag stod och observerade föraren hela tiden. Då vänder sig föraren om.
Jag stod bredvid Jakob på andra sidan av föraren och kollade nästan hela tiden på hans händer
då jag upplevde hans beteende obehagligt och ville ha största möjliga kontrollen över
situationen. Plötsligt såg jag en pistol på hans högra sida av byxorna. Jag tog då genast ett fast
grepp med båda händerna kring hans handled och skrek:

-Han har pistol.
Jakob tog ett grepp med båda händerna runt hans nacke.
Föraren som senare visade sig heta Jan slet sig ur greppen och förde båda händerna ner mot
vapnet vilket gjorde att jag drog mitt tjänstevapen i ett nödvärnsdrag, backade runt hans bil
och skrek att han skulle lägga sig ner och ta ut båda händerna från kroppen. Jan sprang då
några meter framåt och hamnade ca 1 meter framför Jakob. Detta var ca tre meter från bilen.
Där fäktades de mot varandra och Jakob drog då OC-sprayen som han sprayade i ca två
sekunder från ca en meters avstånd. Jan drog då upp händerna mot ansiktet och lade sig sedan
ner på knä. Under hela tiden kände jag att han ville skada Jakob då han fortsatte att "fightas"
emot honom trotts de vi sagt och försökt att göra. Jag kände en stark oro att han ytterligare
skulle dra händerna mot pistolen då han stod framför Jakob vilket gjorde att jag stod med mitt
vapen riktat mot Jan och skrek.
Allt detta gick på några sekunder men jag han tänka om och om igen på mina beslut,
omgivningen och hur Jan hade varit från början tills nu.
Jag fortsatte att skrika med klar och tydlig röst, upprepade gånger att han skulle lägga sig ner
med händerna ut från kroppen vilket han inte gjorde.
Han fortsatte att ha händerna nära inpå kroppen, ståendes på knä med huvudet mot mig. Detta
gjorde att hotet jag tidigare känt funnits mot Jakob plötsligt kändes mer riktat mot mig då han
snabbt kunde dragit sitt vapen mot mig. Då han inte följde mina befallningar som jag skrek åt
honom tänkte jag och skrek högt till Jakob att jag snart skulle skjuta ett varningsskott. Om
och om igen tog jag nya beslut om mina ageranden och gång på gång kände jag ett hot från
Jan. Han var oförutsägbar och ville inte göra något som vi bad honom om utan fortsatte att
vara aggressiv och motsätta sig att göra det vi sa. Jag han tänka mycket fast händelsen bara
varade under några sekunder eller mera minuter.
Vi ett tillfälle skrek Jan:
- Det behövs inte!!
Om han menade att det inte behövdes skjuta ett varningsskott eller att han inte behövde lägga
sig ner vet jag inte. Men i vilket fall kände jag att han inte ville lyssna och försökte nästan
berätta för oss vad vi skulle göra.
Under hela samtalet och situationen upplevde jag Jan som att det inte rörde honom alls vad
polisen sa vilket gjorde att jag fick ytterligare fick en känsla av att Jan kunde gott och väl
köra "sitt race" tills de att han fick sin vilja igenom.
Efter han legat på knä några sekunder fick jag och Jakob ögonkontakt och jag förstod att
Jakob ville gå fram för att vi skulle fängsla honom. Vi hölstrade våra vapen och gick snabbt
fram för att belägga Jan med handfängsel och tog vapnet ifrån honom.
När vi samtalade med honom i bilen blev han lugn men fortsatte att vilja bestämma vad vi
skulle göra. Exempel som när fängslen skulle tas av.
Han sa också vid senare samtal:
- Jag är konstig i huvudet. Inte bara idag utan jag är alltid det.
Detta var ytterligare ett av många tecken som gjorde att jag överhuvudtaget kände att det är
oroväckande att Jan har 17 vapen som han har licens för.





















Läs förundersökningen om Sverigedemokraten Jan Björklund... klicka här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar